Jete málo zeleniny?

Slováci jedia vo všeobecnosti veľmi málo ovocia a zeleniny. V prieskume zaostávajú za priemerom Európskej únie. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je odporúčaná denná dávka minimálne 400 g ovocia a zeleniny (okrem zemiakov a iných škrobových hľúz) na prevenciu chronických ochorení. Pozri aj diéta dlhovekosti. Na prvom mieste v konzumácii zeleniny sú Taliani, vďaka stredomorskej diéte.

zelenina pre zdravie

Jete málo zeleniny pretože vám vôbec nechutí?

Dôvod môže spočívať v genetickej citlivosti na horkú chuť. Ľudská DNA nám môže odhaliť, prečo niektorí jedinci neznášajú horkú chuť. V dôsledku toho niektorí ľudia jedia málo zeleniny. Toto vyplýva z predbežnej štúdie uskutočnenej vedcami z University of Kentucky. Ako uviedol jeden z autorov: „vaša genetika ovplyvňuje spôsob, akým vnímate chute. Chuť, je dôležitým faktorom pri výbere jedla“. V skutočnosti každý z nás dedí 2 kópie génu spojeného s vnímaním horkej chuti, génu TAS2R38, z ktorého môžu existovať 2 varianty: variant AVI alebo variant PAV.

Prečo niekto nemá rád horkú chuť?

U koho sa vyskytnú 2 kópie variantu AVI, je „necitlivý“ na horkú chuť niektorých látok prítomných v potravinách. Kto zdedí jednu kópiu variantu AVI a jednu PAV je pomerne citlivý na horkú chuť. A kto má 2 kópie variantu PAV, je mimoriadne citlivý na horkú chuť a nazýva sa „super-taster“. Pre týchto ľudí môže byť nepríjemné konzumovať zeleninu ako je brokolica, ružičkový kel a kapusta, ale aj potraviny ako horká čokoláda, káva a niektoré pivá. S cieľom potvrdiť toto tvrdenie vedci analyzovali dotazníky o frekvencii stravovania 175 ľudí s priemerným vekom 52 rokov, väčšinou žien, pričom zistili že tí, ktorí reprezentujú variant PAV génu, mali viac ako dvojnásobnú tendenciu zaradiť sa k najmenším konzumentom zeleniny. Tipy na chutnú zeleninu, ktorou si môžete obohatiť váš jedálniček tu.

Pomôže veda

Budúcim cieľom je umožniť, aby sa tieto informácie použili na identifikáciu zeleniny, ktorá je najviac akceptovaná dokonca aj pre „super taster“. Takto by bolo možné poskytnúť cielenejšie poradenstvo, ktoré by mohlo uľahčiť väčší príjem tejto kategórie potravín. Ako vieme z najnovších údajov, iba 1 z 10 Slovákov konzumuje odporúčané denné množstvo ovocia a zeleniny (päť porcií denne). Chutné recepty zo zeleniny nájdete v sekcii zdravé recepty.

zelenina

Zdroj: American Heart Association (2019).

ProRegen

Lekárska veda potvrdzuje, že veľký príjem stravy a následné priberanie skracuje života a naopak, malý príjem potravy je zdravý a dokonca život predlžuje.

Pozrite sa, čo všetko obsahuje program ProLon a ako vám pomôže na ceste za zdravším ja.

Produkt je v príprave!

Zanechajte nám svoju emailovú adresu, a my vám dáme vedieť, kedy bude produkt pripravený na dodanie.

Vo chvíli kedy bude produkt pripravený na dodanie, dáme vám rýchlo vedieť.